سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرفداران انقلاب ها

بسم الله الرحمن الرحیم

طرفداران انقلاب­ها

ذات هر انقلابی اصلاح­گری است و اساسا اگر انقلاب­ها، داعیه اصلاح و تغییر وضع موجود را نداشته باشند، نمی­توانند عموم مردم را با خود همراه کرده، رخ نمی­دهند. به طور کلی طرفداران هر انقلاب را می­توان به دو دسته طرفداران حقیقی و مخلص و طرفداران سودجو و انقلابی­ نما تقسیم کرد. امام حسن عسکری (علیه السلام) در پاسخ شخصی که از ایشان درباره اسلام آوردن برخی از یاران رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسید:«آنان از روی میل اسلام آوردند یا از روی ترس؟» فرمود:«بلکه آنان از روی طمع اظهار اسلام کردند. زیرا همنشینان یهودی آنان، خبر نهضت پیامبر و پیروزی ایشان را به آنها داده بودند، آنان نیز به طمع آنکه پس از پیامبر به قدرت برسند، با اسلام همراهی کردند.»(کمال الدین و تمام النعمه،ص463)

مخلص­ها صادقانه و با تمام وجود، بی هیچ چشم­داشتی برای انقلاب تلاش می­کنند و از بذل جان، مال و آبروی خود برای رسیدن به اهداف انقلاب، ابایی ندارند و در صورت پیروزی، به اصول و آرمان­های خود وفادار می­مانند:« همان کسانى که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زکات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند...»(حج،41)

اما انقلابی­نماهای سودجو، در ابتدا خود را به شدت انقلابی نشان می­دهند و پس از پیروزی انقلاب، مناصب و منافع را در اختیار می­گیرند. اینان معمولا پس از عصر رهبری نخستین انقلاب، خود را هم­تراز رهبری واپسین قرار می­دهند و با حفظ ژست انقلابی­گری خود و با شعار اصلاح طلبی، ارزش­ها و آرمان­های انقلاب را تحریف می­کنند. گاه چون سامری در غیاب موسی، گوساله طلایی را خدای مردم معرفی می­کند و می­گوید:«این خدای شما است!»(طه،88) یا چون اهل سقیفه شعار «کتاب خدا ما را بس است!» سر می­دهند. گاه ملکم خان و یپرم خان خود را انقلابی نشان می­دهند و شیخ فضل الله و طباطبایی و بهبهانی را به چوبه دار و دم تیر می­سپارند و گاه نواب و اندرزگوها خون می­دهند و لیبرال­ها بر مسند قدرت تکیه می­زنند و شعار اعتدال و مانور تجمل سر می­دهند.

انقلابی نماهای سودجو بقایشان را در حفظ پوسته انقلاب و امیالشان را در تغییر و تحریف ارزش­های آن می­دانند، زیرا اگر شعائر عوض نشد، همان بر سرشان خواهد آمد که بر سر مستکبران پیش از انقلاب آمد.

بزرگترین خطر برای هر انقلابی همین انقلابی نماهای سودجو هستند که پایه های انقلاب را سست و لرزان می­کنند. قرآن کریم در ابتدای سوره بقره، در مقام بیان خطرها علیه انقلاب اسلام تنها در دو آیه خطر دشمنان خارجی را گوشزد می­کند و در بیش از ده آیه به بیان خطر این انقلابی نماها می­پردازد.(ر.ک:بقره آیه6تا 20)

چه زیبا نوشت شهید بزرگوار که فرمود:«از خدا بخواهید که شهید شوید. چندان نمی­گذرد که رزمندگان سه دسته می­شوند، دسته ای پشیمان، دسته ای بی تفاوت و دسته ای وفادار به ارزشها می­مانند و از غصه دق می­کنند.»


بازنشر مطلب با اداء سه صلوات به حضرت سبیکه خاتون مادر مکرمه امام جواد علیه السلام بلامانع است.